Saturday, June 24, 2017

one in a million

Recently I was asked to come up with a design for a fake one million banknote. I decided to use the present currency Euro as reference. This way I don´t have to come up with a completely new design and it might be quicker done, I thought... still took some time.

Letztens hatte ich die Aufgabe, ein Design für einen Eine-Million-Geldschein zu entwerfen. Ich entschied mich für den Euro als Vorlage. So muß ich mir nicht ein komplett neues Design ausdenken und schneller umzusetzen wäre es auch, dachte ich - hat dann doch seine Zeit gebraucht.

The initial critism I wanted to integrate eventually became more subtile: Greek ruins in front of the skyline of  finance metropolis Frankfurt. I wonder if someone can find out which person´s signature I used?

Die Kritik, die ich anfänglich einbauen wollte, ist am Ende eher einer subtilen Form gewichen: Griechische Ruinen vor der Silhouette der Finanzmetropole Frankfurt. Vielleicht kann jemand erraten, wessen Unterschrift ich verwendet habe?

Nonetheless, I was quite surpised what restrictions one has to follow, just to publish a banknote as obviously forged as this. But as soon as you use design elements from a momentarly currency there are some rules. Resolution is restricted and high-res pictures should have "specimen" written on it.

Jedenfalls war ich schon überrascht, welche Vorschriften es gibt, wenn es um die Veröffentlichung von Euroscheinen geht, selbst wenn sie so offensichtlich abwägig sind, wie dieser hier. Aber sobald man Designelemente übernimmt, gibt es ein paar Regeln zu beachten. Die Auflösung muß begrenzt sein und höher aufgelöste Bilder müssen den Schriftzug "Specimen" (Muster) beinhalten.

Links to the used photographs:
Temple of Juno
Skyline of Frankfurt

Information about the Euro design

Rules catalogue of the Bundesbank for any kind of presentation of the Euro (german only)

right:
unused drawing for an earlier idea